Professionaliseringsslag van het verzuimbeleid bij Rabelink Logistics
Natasha heeft tijdelijk één van de HR businesspartners vervangen en daarbij heeft zij zich bezig gehouden met het verzuimbeleid.
Snel een HR collega vervangen bij ziekte of zwangerschapsverlof.
Projectmatig je afdeling versterken door een frisse externe blik.
Ondersteuning bij conflicten, casemanagement en uitvoering van de Wet Poortwachter.
Hoog personeelsverloop, doorontwikkeling van middenkader en optimaliseren HR-taken.
Opstellen van functiehuis, salarishuis of een personeelshandboek.
Structureren van loop- en ontwikkelgesprekken en training Werkgeluk.
Voorkom verzuim en zorg voor een veilige werkomgeving met een extern vertrouwenspersoon.
Negentig jaar geleden begon Timmerije als ijzersmederij. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een moderne kunststof spuitgieterij en maken hoogwaardige kunststofproducten: van jasbeschermer tot kinderzitje en van stoelleuning tot complexe ventilatoronderdelen. Naast de kunststof spuitgieterij beschikken ze over een eigen engineeringsafdeling, gereedschapsmakerij en een assemblageafdeling. Op deze laatste afdeling werken 55 personen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.
We spreken met Dik Timmerije (HR manager Timmerije) en Judith Wopereis (accountmanager Fijnder) over:
De samenwerking tussen deze drie partijen houdt in het kort in:
Dik Timmerije: “Vanaf de oorsprong van het bedrijf werken we al met deze groep werknemers. Als we ze niet dat steuntje in de rug geven is de kans groot dat ze buiten de maatschappij komen te staan. Ik vind dat iedereen een eerlijke kans verdient. Ieder mens wil nut hebben in het leven, door het aanbieden van werk draag je daar aan bij. Daarnaast is het hebben van werk enorm goed voor je eigenwaarde.”
Judith, Fijnder: “Ik vind het erg fijn dat Timmerije open staat voor diverse doelgroepen en het sociaalmaatschappelijk belang inziet. Daar word ik echt heel blij van. We zien dat sommige mensen jarenlang op dezelfde plek werkzaam zijn. Bij Timmerije zijn alle medewerkers gelijk. Dit is terug te zien in werkkleding en de gezamenlijke bedrijfsfeesten en borrels. Dit alles maakt dat ik dit een fijne samenwerking vind waar ik trots op kan zijn.”
"Zorgen voor elkaar, dat vind ik belangrijk"
Dik Timmerije - Timmerije
“Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf en moet er winst gemaakt worden”, vertelt Dik. “Het mes snijdt aan twee kanten. Wij hebben verschillende assemblagewerkzaamheden die we commercieel gezien niet zo in de markt kunnen zetten. Het is kostentechnisch aantrekkelijk om deze werknemers in dienst te nemen. Daarnaast zien we ook dat het bijdraagt aan de sfeer in het bedrijf. Er is veel meer begrip voor elkaar. Verder is een voordeel voor reguliere werknemers dat zij werk uit handen kunnen geven, waar ze zelf sneller op uitgekeken zijn.”
Bij Timmerije zijn medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt uit diverse doelgroepen werkzaam zoals: WSW, Participatiewet, doelgroepenregister en statushouders.
Bij het in dienst nemen van deze doelgroepen komt veel meer kijken dan bij een reguliere werknemer. Dik Timmerije vult aan: “Aias heeft expertise die we zelf niet hebben. De begeleiding van deze doelgroep is anders. De wetgeving is anders en heel specifiek. Om deze mensen een vast contract te bieden en de begeleiding goed te regelen, hebben we Aias ingeschakeld. Het ziekteverzuim is bijvoorbeeld iets hoger en het vraagt over het algemeen wat meer administratieve handelingen, vergeleken met reguliere werknemers.”
"Ik nodig meer bedrijven in de regio uit om te kijken wat mogelijk is. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt"
Judith Wopereis - Fijnder
Fijnder is het werkleerbedrijf voor gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk. Fijnder is verantwoordelijk voor de sociale werkplaats en wij zetten ons proactief in voor een zo optimaal mogelijke deelname van inwoners aan de samenleving. Wij richten ons op zelfredzaamheid en participatie van inwoners. Dit alles doet Fijnder samen met andere ketenpartners in het sociaal domein, Werkgeverservicepunt Achterhoek.
Judith: “Er is veel meer mogelijk dan dat je denkt. Natuurlijk hebben we te maken met mensen die een arbeidsbeperking hebben. Dat neemt niet weg dat er diverse tools ingezet kunnen worden om samen een mogelijkheid te creëren op de arbeidsmarkt die voor alle partijen een win win situatie oplevert.”
Judith vervolgt: “Samen kijken we wie mogelijk passend is om de werkzaamheden te verrichten. Wanneer de werkgever ontzorgd wil worden kan er samengewerkt worden met een organisatie als Aias.”
Natasha heeft tijdelijk één van de HR businesspartners vervangen en daarbij heeft zij zich bezig gehouden met het verzuimbeleid.
In de laatste jaren is er veel veranderd inzake payrolling. We bespreken de ontwikkelingen en hoe je payrolling kan inzetten als een HR onderdeel.
Per november ben ik, Yana, bij Aias als payroller backoffice gestart. Inmiddels heb ik al veel medewerkers en opdrachtgevers gesproken.