Professionaliseringsslag van het verzuimbeleid bij Rabelink Logistics

Rabelink Logistics is in 1930 opgericht en ruim 90 jaar later is het bedrijf een logistiek dienstverlener van formaat dat nooit stilstaat. Door de flinke groei de afgelopen jaren is Rabelink inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 9 locaties waar ruim 700 mensen werkzaam zijn.

De groei van het bedrijf en zwangerschapsverlof van een HR businesspartner brachten met zich mee dat de afdeling HR ondersteuning nodig had.

Raoul Schepers, destijds HR manager, schakelde Natasha van Aias HRM in voor tijdelijke vervanging van één van de HR businesspartners tijdens haar zwangerschapsverlof. De hoeveelheid werkzaamheden en de lopende projecten maakten dat deze taken niet door de overige HR collega’s erbij gedaan konden worden. Het is dan prettig om te ervaren dat een HR professional het werk na een korte inwerkperiode direct kan oppakken. Daarnaast is Natasha aan de slag gegaan met het professionaliseren van het verzuimbeleid.

We spreken de huidige HR manager Monique van Lith over:

  • Wat uniek is aan HR bij Rabelink
  • Hoe het verzuimbeleid is geprofessionaliseerd door Natasha
  • De uitdagingen op HR gebied bij Rabelink

Wat is uniek aan HR bij Rabelink?

“Wat ik mooi vind aan ons bedrijf is dat we écht staan voor onze 4 kernwaarden”, vertelt Monique, en die luiden als volgt:

  • Het draait om mensen
  • Stop nooit met leren
  • Ga voor kwaliteit
  • Denk aan de wereld

Het draait om mensen – want we zorgen voor onze mensen

“We zijn de afgelopen jaren hard gegroeid en vinden onze (menselijke) cultuur erg belangrijk. Het draait bij ons écht om mensen waarbij we het persoonlijke niet uit het oog verliezen. Wat Rabelink zoal doet?

  • Alle medewerkers hebben een budget van €50,- om samen met het team iets te ondernemen en we organiseren familiedagen en nieuwjaarsborrels
  • Gezondheid vinden we belangrijk en daarom kennen we het fietsplan, fruit op het werk en bedrijfsfitness
  • We vieren bijzondere momenten met onze collega’s, zoals geboorte, verjaardagen, huwelijk en – naast dat we de cao-jubilea uitgebreid vieren – vieren we elke 5 jaar dienstverband met elkaar. Niet omdat het zo’n prestatie is om bij ons 5 jaar in dienst te zijn, maar gewoon om samen een moment te vieren
  • Jaarlijks hebben alle medewerkers de keuze om 18 vrije dagen bij te kopen. We vinden een goede balans tussen werk en privé belangrijk
  • Naast dat we er zijn voor elkaar bij fijne momenten, zijn we er ook op mindere momenten, bijvoorbeeld bij ziekte en vervelende privésituaties. Ook wordt gratis budgetcoaching – mental coach – afvalcoach – stoppen-met-rokencoach actief aangeboden

Het draait bij ons om mensen, daar hoort de aandacht voor elkaar bij. Niet enkel in de vorm van presentjes maar gewoon er voor elkaar zijn. Dit is iets waar ik enorm trots op ben”, vertelt Monique.

Het draait om mensen – vanuit de directie

“Onze directeur staat voor zijn medewerkers. Iedere pauze luncht hij bijvoorbeeld in de kantine en zit hij dus letterlijk tussen de collega’s. En ook hij kent een enorme betrokkenheid, hij heeft mij kort geleden nog gebeld dat we nog meer moeten doen voor jubilarissen en is altijd enthousiast als het om HR projecten gaat. Hij staat ook echt voor onze mensen, verbinding is er aan alle kanten.

Verder kan ik zeggen dat we goed weten wat er speelt in de organisatie. We houden een medewerkerstevredenheidsonderzoek, maar eigenlijk zou dit MTO geen geheimen moeten kennen omdat we in contact staan met onze medewerkers.”

“We staan in contact met onze medewerkers. Onze directeur luncht in de kantine. We weten wat onder onze mensen speelt”

Stop nooit met leren – opleidingsbudget voor iedereen

Monique vervolgt: “Ik merk in mijn dagelijks werk dat we hier écht voor staan. Niet alleen de directie en management stimuleren dit, maar ook de lijn daaronder. Zo heb ik vorig jaar mijn master behaald via Rabelink en ben ik op mijn 30e doorgegroeid naar HR manager binnen Rabelink.” Maar eigenlijk hoort ze wekelijks succesverhalen van collega’s die opleidingen en/of cursussen hebben gevolgd, zoals: mentorchauffeur, planner, logistiek teamleader en verder groeien binnen de organisatie.

Er is een opleidingsbudget van €3.000,- per persoon per jaar en er kan gebruikgemaakt worden van een loopbaancoach. Dit budget hoeft niet per se binnen Rabelink inzetbaar te zijn. “Natuurlijk kan het gevolg zijn dat mensen ervoor kiezen om na de opleiding ergens anders te gaan werken. Dat vinden we jammer, maar het feit dat de persoon daarna nog beter op zijn plek zit, vinden we het belangrijkst. We bieden ook incompany-trainingen aan zoals de Nederlandse taal en logistiek teamleader.”

“Collega’s hebben een jaarlijks opleidingsbudget dat ze volledig vrij mogen besteden”

Het professionaliseren van het verzuimbeleid

“Naast het vervullen van alle lopende HR werkzaamheden op operationeel-tactisch en strategisch niveau, tijdens het zwangerschapsverlof van onze collega, heeft Natasha ons ook geholpen met het professionaliseren van het verzuimbeleid binnen onze organisatie”, vertelt Monique. “We worden steeds groter en willen de juiste aandacht geven aan onze medewerkers. We merkten dat Natasha in verschillende keukens heeft gekeken en enorme expertise in huis heeft, die ze kon overdragen.”

De afgelopen maanden heeft Natasha het verzuimbeleid geactualiseerd, heeft ze ervoor gezorgd dat leidinggevenden elkaar op het gebied van verzuim en re-integratie beter vinden. En heeft ze zich als casemanager, samen met betreffende leidinggevenden, beziggehouden met alle verzuimdossiers in de organisatie. Dit was voor de overige HR businesspartners een geruststellend gevoel, omdat zij tijd en ruimte nodig hadden om enkele lopende projecten eind 2022/begin 2023 af te kunnen ronden (waaronder integratie van Gesink, de ingebruikname van de nieuwbouwlocatie, beleidswijzigingen, het inwerken van nieuwe collega’s e.d.). Op deze manier kon de juiste aandacht naar de zieke collega’s gaan.

“Natasha heeft in januari haar verzuimkennis overgedragen aan de HR businesspartners en leidinggevenden door het verzorgen van interne verzuimworkshops. Dit was voor menigeen waardevolle kennisoverdracht en ook alle lopende verzuimdossiers zijn overgedragen aan de verantwoordelijke HR businesspartner.  

Op deze manier zijn we gegaan van verzuim ‘erbij doen’ naar casemanagement én hebben we een deel van de verantwoordelijkheid in de organisatie gelegd, in plaats van bij HR.”

De uitdagingen op HR gebied

Monique vervolgt: “Met het team (bestaande uit 2,5 FTE HR businesspartners en 2 FTE HR support) hebben we een HR projectenplan voor 2023-2025 ontwikkeld. Wat op ons projectenplan staat? Onder andere: HR Analytics, duurzame inzetbaarheid, het professionaliseren van gesprekscyclussen in AFAS, Rabelink Academy. Maar dit is een 2- tot 3-jarenplan, gezien de lopende werkzaamheden en door de groei van het afgelopen jaar moeten we ook realistisch zijn.”

Lachend besluit ze: “Helaas voor ons staat na 10 maanden Rabelink een nieuwe klus voor Natasha te wachten. Ik had Natasha graag nog langer bij ons gehad, maar wie weet benaderen we haar weer in de toekomst. Ze is sociaal, betrokken en vooral erg gedreven. Haar expertise brengt organisaties verder, ze zorgt echt voor vernieuwing.”

“Natasha brengt organisaties met haar expertise echt verder”

Gedeelte HR team
Collega's Rabelink van links naar rechts: Jeroen Keuper, Chantal van Ree, Natasha Leuverink-Peters, Tessa ten Bokkel en Sabine Goldewijk-Harbers
Natasha Leuverink

Natasha Leuverink

0545-272118
natasha@aias.nl

Stuur een mail

De piramide van werkgeluk

Onze piramide van werkgeluk een vaste plek geven op je (thuis)kantoor? Of meenemen in gesprekken met je werknemers?

Tijdelijke vervanging

Valt een HR medewerker tijdelijk uit, dan kan zijn of haar werk niet blijven liggen. Natasha kan dan tijdelijke vervanging bieden.

Meer inspiratie