Waarom zou ik nog voor payrolling kiezen?

Ok, eerst nog even terug naar het begrip payrolling. Als we praten over payrolling dan bedoelen we hiermee dat we de administratieve taken en verantwoordelijkheden overnemen van onze opdrachtgever. Het betreft dan met name het opstellen van arbeidscontracten, het uitvoeren van de loonadministratie, het betalen van belastingen en premies en het afhandelen van het ziekteverzuim.

Ontwikkeling

Tot 2020: De overheid had even geen antwoord op de explosieve groei van payrolling en daarom werd het geplaatst onder de uitzendwetgeving. Een payrollbedrijf had dus dezelfde rechten en plichten als een uitzendbureau. Daardoor konden veel bedrijven hun flexibele schil van medewerkers nog goedkoper inzetten dan via een uitzendbureau, omdat ze én de werving vaak zelf deden én veel payrollbedrijven een stapje verder waren met digitalisering van hun werkproces.

Vanaf 2020: Met de komst van de wet WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) op 1 januari 2020 kwam er een definitief einde aan payrollen onder de uitzendwetgeving. Payrolling werd weer waarvoor het bedoeld was en het was niet langer mogelijk om payrolling in te zetten voor flexibele- en goedkope arbeid. Een payrollbedrijf moest volledig de CAO van de inlener volgen en tevens was de ketenregeling weer van toepassing, oftewel maximaal 3 contracten in drie jaar. In eerste instantie gold nog wel de pensioenregeling voor uitzendkrachten bij StiPP. Vanaf 2021 is er een adequate pensioenregeling opgericht, deze is van toepassing voor alle medewerkers die werken op basis van payroll.   

Payrolling

Dus toen was het einde payrolling?
Voor veel payrollbureaus was dit inderdaad het einde, omdat zij hun dienstverlening ingericht hadden op lage prijs en flexibiliteit en niet op kwaliteit en kennis. Aias heeft payrolling altijd ingezet als HR onderdeel waarbij onze toegevoegde waarde veel meer zat in kennis van jouw CAO en het ontzorgen als het gaat om alle zaken die komen kijken bij het in dienst nemen en houden van een medewerker.

Aias heeft payrolling altijd ingezet als HR onderdeel waarbij onze toegevoegde waarde veel meer zat in kennis en ontzorgen.

Maar heeft de medewerker dan 2 werkgevers?
Ja feitelijk wel. De formele werkgever (jij dus) waar daadwerkelijk gewerkt wordt en Aias (de juridische werkgever) die alle juridische-, administratieve- en financiële zaken rondom het dienstverband verzorgt.

Is dat niet verwarrend voor de medewerker?
Nee hoor, wij zijn er voor om hem/haar goed in te lichten over hoe het werkt. Samen met jou kunnen we de medewerker uitleggen waarom er voor payrolling gekozen is.

Waarom zou ik nog voor payrolling kiezen dan?
De meeste ondernemers zijn ondernemer geworden omdat ze iets moois willen maken, iets op hun eigen wijze willen doen, zelfstandig werken en beslissingen nemen, een gat in de markt ontdekt hebben, etc. Meestal is de stap naar zelfstandig ondernemerschap niet omdat je je bezig wilt houden met je CAO, ziekteverzuim (Wet Poortwachter), arbeidscontracten en salarisadministratie.

Bemoeien jullie je ook met de werkzaamheden die de medewerker doet?
Nee gelukkig niet, dat kan jij veel beter toch? Aias is een werkgever op afstand. We hebben wel een relatie met je medewerker, maar binding met de medewerker is iets waar jij mee bezig moet zijn. Overigens hebben we wel HR specialisten in huis die je daarmee kunnen helpen.

Zit er dan verschil in of de medewerker bij ons of bij Aias een arbeidsovereenkomst heeft?
Ja, er zit een klein verschil in. Wij mogen en kunnen jouw pensioenregeling niet toepassen. Daarom is er door de overheid de adequate pensioenregeling in het leven geroepen. Voor de rest passen we volledig jouw CAO toe.

Stel een medewerker wordt langdurig ziek dan zijn de loonkosten en inzet van de arbodienst volledig voor ons.

Dus als jullie de payroll verzorgen liggen alle risico’s dan bij jullie?
Als je bedoelt de risico’s op verzuim (langdurig) arbeidsongeschiktheid en transitievergoeding dan klopt dat inderdaad. Stel een medewerker wordt langdurig ziek dan zijn de loonkosten en inzet van de arbodienst volledig voor ons.

Kiezen voor payrolling?

Welke risico’s of nadelen zijn er voor mij dan?

  • Je bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor het functioneren van je (payroll) medewerker.
  • Als een medewerker niet bevalt ben je wel gebonden aan de lopende arbeidsovereenkomst.
  • Kijk je uitsluitend naar de kosten per uur dan liggen je kosten hoger dan bij het zelf in dienst nemen. Vergelijk het een beetje met verzekeren, niet verzekeren is voordeliger tot het moment dat er iets mis gaat…

En de voordelen zijn?

  • Je medewerker krijgt altijd tijdig zijn salaris (wekelijks of 4-wekelijks);
  • Je weet exact welke kosten je hebt, dus kan je nauwkeuriger budgetteren;
  • Je CAO wordt toegepast dus daar heb je geen omkijken naar;
  • Je betaalt alleen de gewerkte uren. Alle andere zaken zoals verlof, vakantiegeld, feestdagen, ziekte, pensioen, etc. zijn voor rekening van Aias;
  • Aias is NEN 4400-1 gecertificeerd. Voor jou een garantie dat voldaan wordt aan afdrachten van premies loonheffingen en omzetbelasting en dat we op juridisch, administratief en financieel vlak onze zaakjes op orde hebben;
  • Geen onderscheid qua contract en salaris vergeleken met je eigen medewerkers. Dit in tegenstelling tot het inzetten van een uitzendkracht.

Payrollen is niet (meer) als uitzenden. Voordat we gaan samenwerken gaan we eerst met elkaar onderzoeken of payrolling inderdaad wel wat voor je zou zijn. We gaan veelal een langdurige relatie met elkaar aan en daarvoor moeten we wel bij elkaar passen. Zowel jij als Aias heeft er niets aan om na een paar weken te ervaren dat het toch niets is. Dat is zonde van alle energie die we er samen in hebben gestoken.

Resumerend kan je dus zeggen dat payrolling dan misschien wat duurder is per uur, maar daarvoor krijg je een hoop gemak en zekerheid terug.

Aias is een HR organisatie. Naast payrolling kan je ook nog eens een beroep doen op onze HR specialisten voor interim HR of HR advies.

Ik sta voor je klaar

René Helbers

René Helbers

06 813 448 99
rene@aias.nl

Stuur een mail

De piramide van werkgeluk

Onze piramide van werkgeluk een vaste plek geven op je (thuis)kantoor? Of meenemen in gesprekken met je werknemers?

HET TOEKOMSTGERICHT MAKEN VAN DE HR AFDELING VAN HARRIE ARENDSEN

Het afgelopen jaar heeft Lisette Janssen de afdeling HR bij Harrie Arendsen in Ruurlo op zowel strategisch als operationeel gebied ondersteund. Lisette vertelt over haar tijd bij dit mooie familiebedrijf.

TIJDELIJKE ONDERSTEUNING OP AFDELING HR BIJ ROYAL FASSIN

Natasha heeft tijdelijk de HR afdeling van Royal Fassin ondersteund. Lees meer over deze samenwerking.

Meer inspiratie