Praktijkcase Nijha: professionaliseren HRM en organisatie

In de periode mei tot en met november 2022 is Lisette Janssen op interim basis ingezet bij Nijha. Lisette vertelt over haar tijd bij dit Lochemse bedrijf, hoe zij samen met de HR collega de HR afdeling heeft vormgegeven en hoe zij heeft bijgedragen aan ontwikkeling van de organisatie. 

We interviewen Henk van de Steeg, controller en opdrachtgever bij Nijha, over het bedrijf en over het inzetten van Lisette op de HR afdeling.

Wat doet Nijha?

Henk vertelt: “Nijha zet zich elke dag, met een enorme drive, in om meer mensen in beweging te krijgen. We richten beweegruimtes in en produceren, leveren en monteren speel- en sporttoestellen voor verschillende organisaties zoals scholen, wijken, sportaccommodaties en zorgcentra. Hierbij bieden we totaaloplossingen aan en ontzorgen onze klanten.”

Wat was de aanleiding om Lisette in te zetten?
Hij vervolgt: “De directe aanleiding was het vertrek van de HR Manager, maar daarbij waren we wel op zoek naar een tijdelijke collega die meer is dan alleen vervanging. Iemand die bij een no nonsens MKB bedrijf als Nijha stappen kan én durft te zetten, maar ook aandacht kan geven aan de medewerkers. Iemand die dagelijks het verschil kan maken.”

“Tijdens de inzet van Lisette zijn er concreet een aantal beleidsnotities opgeleverd, kernwaarden zijn gedefinieerd, er zijn initiatieven omtrent waardering omgezet in acties en er liggen duidelijke plannen.”

Kun je beschrijven wat Lisette heeft gedaan?
“Ze heeft in relatief korte tijd veel bereikt.” vertelt Henk. “Naast het overnemen van de reguliere HR taken zijn er veel stappen gezet omtrent werving & selectie, waardering, verzuim en structuur.
Concreet zijn er een aantal beleidsnotities opgeleverd, kernwaarden zijn gedefinieerd, initiatieven omtrent waardering zijn omgezet in acties en er liggen duidelijke plannen. Daarnaast heeft ze een nieuwe collega op HR snel wegwijs gemaakt. Maar het belangrijkste is dat ze vertrouwen uitstraalt en toegankelijk is voor zowel medewerkers als leidinggevenden.”

Kun je iets vertellen over de aanpak en werkwijze?
Henk: “Lisette heeft veel energie, dat zorgt er voor dat mensen geïnspireerd raken en daardoor gebeurt er daadwerkelijk iets. Ze is er niet voor het ‘scoren’ maar wil wel graag gezamenlijk resultaat behalen. Ze kan dan ook goed de verbinding zoeken en dat maakt haar een zeer prettige collega. Lisette werkt heel planmatig, is professioneel en brengt structuur aan. Kortom ze is een vakvrouw.”

“Lisette inspireert en heeft veel energie. Ze is een vakvrouw.”

Lisette over haar tijd bij Nijha

Nijha heeft een fijne werkomgeving
Lisette: “Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad bij Nijha om een aantal redenen. Ten eerste omdat het een heel fijn bedrijf is om voor te mogen werken. Het doel om mensen hun leven lang te laten bewegen vind ik een mooie missie. Daarnaast heb ik vanaf het begin alle vertrouwen en vrijheid gekregen van de directie om zaken op te kunnen pakken. In de eerste twee weken heb ik diverse ‘interviews’ afgenomen met collega’s om de organisatie te leren kennen. Die informatie kon ik gebruiken voor de werken-bij-pagina die nu voorzien is van persoonlijke verhalen. Bovendien konden we de informatie goed gebruiken. De mensen zijn terecht trots op hun werk en het bedrijf.

Operationale vervanging
Toen ik bij Nijha startte was Sanne, de HR officer, net een paar weken in dienst. We moesten samen als nieuwkomers zorgen dat alle taken op de HR afdeling goed uitgevoerd zouden worden. Echter ontbrak een overdracht of kennis van de organisatie. Er waren dus veel operationele zaken die we samen hebben opgepakt.

HR strategie
Daarnaast ben ik in gesprek gegaan met het management om te achterhalen wat de prioriteiten zijn. Ik heb me gefocust op deze 5 pijlers:

  • Waardering
  • Werving & selectie
  • Jong talent & stagiares
  • Verzuim
  • Verbinding

Op al deze vlakken hebben we stappen gezet:

  • Het verzuimpercentage is met ruim 1% gedaald
  • Concrete stappen gezet op arbeidsvoorwaardengebied en waardering
  • Salarissen zijn gebenchmarkt
  • De 4 kernwaarden bepaald (in samenspraak met OR, MT en werkgelukambassadeurs) inclusief manifest en een plan van aanpak
  • Verbinding gelegd tussen werknemers en HR

Samen doelen bereiken, dat maakt mij dan weer gelukkig!”

"Het verzuimpercentage is met 1% gedaald, dat is wat we in korte tijd hebben bereikt"

Ook stappen zetten met je HR afdeling?
Aias is een HR dienstverlener en vindt werkgeluk heel belangrijk. Aias biedt actuele kennis onder één dak: zo wordt er HR advies voor werkgevers gegeven en worden  werkgeluk trainingen aan medewerkers aangeboden. Ook kunnen werkgevers bij Aias terecht voor payrolling.

ik sta voor je klaar

Lisette Janssen

Lisette Janssen

0545-272118
lisette@aias.nl

Stuur een mail

Meer lezen:

tijdelijke versterking

Mis je strategische slagkracht om processen door te ontwikkelen of op te zetten binnen de HR afdeling? Denk dan aan tijdelijke versterking om processen te optimaliseren en HR medewerkers te begeleiden.

Meer inspiratie